محرم
سلام بر محرم ….
سلام بر کرب و بلا ….
سلام بر محرم ….
سلام بر کرب و بلا ….
عملیات والفجر2 در منطقه حاج عمران، بنده به همراه دو تن از رزمندگان در اثر یک غفلت در محاصره ی عراقی ها قرار گرفتیم، به گونه ای که راه پیش و پس نداشتیم.
خواستیم خود را تسلیم کنیم ولی هنوز کمی امید داشتیم، چون در یک چادر بودیم و هنوز عراقی ها ما را ندیده بودند.
باهم مشورت کردیم.
بنده عرض کردم در سال 60 در عملیاتی که با مشکل رو به رو شدیم با دو رکعت نماز مشکلمان را حل کردیم.
اینجاهم خوب است دو رکعت نماز بخوانیم و از خدا کمک بخواهیم.
خیلی سریع دو رکعت نماز حاجت خواندیم. بعد از نماز، باتعویض لباس های عراق از سنگر خارج شدیم.در حال فرار بودیم که عراقی ها به ما مشکوک شدند و وقتی فهمیدند از خودشان نیستیم شروع به تیراندازی کردند ولی آسیبی به ما نرسید.
برگرفته از کتاب نمازعشق.
ایت الله بهجت رحمه الله علیه فرمودن:
اگر سلاطین عالم می دانستند که انسان ممکن است در حال عبادت چه لذت هایی ببرد، هیچ گاه به دنبال وسایل مادی نمی رفتند.
شادی روحشون صلوات.
رهبرعزیزم فرمودند:
نماز، تسلی بخش و آرامش گر دل های مضطرب و خسته و به ستوه آمده است….
سلامتیشون صلوات.
مردی از عالمی سوال کرد: اگر در بیابانی هنگام نماز، درنده ای به ما حمله کرد چه کنیم؟
عالم پاسخ داد:بهتر است فلان آیه قران را بخوانید.
مردگفت: البته بهتر است چوبی هم داشته باشیم، چون همه حیوانات عربی بلد نیستند….
نمازهایت را عاشقانه بخوان، اگرخسته ایی یا حوصله نداری قبلش فکرکن چرا داری نماز میخوانی….
آن وقت کم کم لذت میبری از کلماتی که تمام عمر داری تکرارشان می کنی….
[فرض کنید] یک انسان مبتلا به فقر غذایی، کمبود ویتامین، کمبود پروتئین ومحتاج مواد لازم، به یک جعبه ایی دسترسی پیداکندکه پر از همه ی این موادی است که او احتیاج دارد؛ بعد آن را بوکند وکنار بگذارد! خب بازکن، بخور، استفاده کن، نیرو را بفرست به بدن خودت؛ همین طور بومیکنی ، می گذاری کنار؟! مانماز را همین طور بو میکنیم، می گذاریم کنار. کلمه کلمه ی نماز درس است، کلمه کلمه ی نماز حال است اگر قدرش را بدانیم….ازبیانات گوهربار مقام معظم رهبری(مدظله العالی).
نماز معراج است. اگر انسان صادقانه باشد و حرف هایی را که در نماز می زند دروغ نباشد؛ اگرصادقانه گفت: “ایاک نعبد"، آن وقت منبع علم و حکمت و قدرت می شود و تمام برکات الهی براین موجود نازل می شود.
جوانی از شیخ حسنعلی نخودکی پرسید؟ برای عاقبت بخیری و برکت در روزی وازدواج سالم چه کنم؟! شیخ فرمود: نماز اول وقت، نماز اول وقت، نماز اول وقت. جوان تعجب کرد، ایشان فرمودند: نماز اول وقت، شاه کلید است.
نماز رشد دهنده، یعنی نمازی که کارخانه آدم سازی است. شاید آیه (أقم الصلاه إن الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر) اشاره به همین نماز باشد.
چون فضای نماز فضای تربیتی است. مانند دریا که حیوانات درون آن بدون معلم و مربی همه شنا بلدند. اگر انسان واقعا اهل نماز شد، خود به خود همه ی عیب ها و همه نواقصش برطرف می شود.
آری:
کسی که هر روز به خانه خدا(قبله) ایستاد، رو به خانه دیگری نمی ایستد؛
کسی که ده ها بار آهسته و بلند،« الله اکبر» می گوید، هیچ قدرتی نزد او جلوه ندارد؛
کسی که می گوید« به نام خدا»، حاضر نیست کارش را با نام غیر خدا شروع کند؛
کسی که می گوید«فقط بندگی خدا» (ایاک نعبد)، حاضر نیست بنده دیگران شود؛
کسی که اهل نماز است، باید زمین، زمان، فضا، لباس، مرکب، مسکن، آب و خاک او صد در صد حلال باشد؛
کسی که اهل نماز است، باید برای قبولی نمازش هم از غذای حرام دوری کند و هم زکات مالش را بپردازد و از آزار همسر و فرزند و دیگران نیز دوری کند؛
کسی که اهل نماز است، برای پاداش بیشتر و درک کمالات نماز، حتما از عطر و مسواک و شانه، از مسجد و جماعت بهره می گیرد؛
کسی که اهل نماز است، برای شناخت وقت ظهر، نگاهی به خورشید و آسمان دارد. او برای شناخت قبله، نگاهی به ستارگان، و برای وضو وغسل نگاهی به آب، و برای سجده و تیمم نگاهی به خاک و برای سجده ی بهتر، از تربت امام حسین(علیه السلام)و خاک کربلا استفاده می کند، تا در کنار سجده در مقابل خدا، امامت، عصمت، شهادت و الگو اصیلی مثل امام حسین(علیه السلام)را نیز فراموش نکند.
به راستی در نماز مهندسی عجیبی شده است:
از مسح سر و پا می فهمیم که باید سر تا پا، «نمازی» شویم؛
از آدم تا خاتم، همه ی پیامبران(علیهم السلام)، منادی نماز بودند؛
توجه به این نکات، از انسان رها، یک انسان مخلص، متعهد، کامل و استاندارد می سازد و این نماز، نماز رشد است و معنای آیه شریفه که نماز انسان را از گناه، فحشا و منکر باز می دارد نیز همین است.
از خداوند متعال توفیق درک واقعی نماز را درخواست کنیم ….
گاهی افرادی ایمان دارند، ولی به دلیل تنبلی و تن پروری نماز را رها می کنند که این تن پروری در هر کاری عامل رکود سقوط است.در بعضی از دعاها تن پروری اولین عیب شمرده شده است:« اللهم إنی أعوذ بک من الکسل».(الکافی، ج 2، ص586)
اگر ما بدانیم تنبلی و تن پروری در رسیدن به هواپیما سبب می شود که ما به مقصد نرسیم، هرگز در راه رسیدن به فرودگاه از خود کسالت نشان نمی دهیم. اگر بدانیم تن پروری ما را از برکات زیادی باز می دارد، حتما به آن کارها اهتمام می ورزیم.
حکایت
شخصی را دیدند که با نعره می گوید: تو نگذاشتی من به فلان پست برسم… تو نگذاشتی من به فلان درجه برسم… تو نگذاشتی من به فلان جا و فلان جا برسم…در ابتدا خیال کردند که بر سر کسی فریاد میزند؛ ولی وقتی آمدند، دیدند نه مخاطبی حاضر است و نه با تلفن صحبت می کند! پرسیدند: این نعره ها را بر سر چه کسی میزنی؟! گفت: این نعره ها را بر سر تن پروری و تنبلی خودم میزنم…!
باز هم وقت اذان است، بیا برگردیم
آسمان دل نگران است، بیا برگردیم
گرچه از پاک ترین خاطره ها دور شدیم
وقت برگشتنمان است، بیا برگردیم
هر چه رفتیم ندیدیم به جز تاریکی
جاده بی خط و نشان است، بیا برگردیم
هیچ وسیله ایی مستحکم تر و دائمی تر از نماز برای ارتباط میان انسان با خدا نیست، مبتدی ترین انسان ها رابطه ی خود با خدا را به وسیله ی نماز آغاز می کنند، برجسته ترین اولیاء خدا نیز، انس خود با محبوب را در نماز می جویند….
شخصی را دیدند که در صحرا اذان می گفت و می دوید!! سپس چند لحظه ایی می ایستاد،؛ گوش فرا می داد و دوباره به دویدن ادامه می داد.
از او پرسیدند: چه کار می کنی؟! گفت: مردم به من گفته اند، صدای اذان تواز دور، خوش تر به گوش می رسد، برای همین اذان می گویم و به دور می روم، تا صدای خود را بشنوم و ببینم که مردم راست می گویند یا نه؟!
آمد آن لحظه که من چشم به راهش بودم
آمد آن لحظه که شکری کنم از موعودم
باید اینک به دلم فرصت پرواز دهم
من که از بال و پر سبز دعا پر بودم
کاش میشد که شبی پیشنمازم باشد
او که هر جمعه دلم میشکند؛ موعودم….
پیامبر نازنین اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند:
امتم همواره در خیر و خوبی اند تا وقتی که یکدیگر را دوست بدارند، و نماز را به پا دارند، زکات بدهند و میهمان را گرامی بدارند .
آقا جان!
می گویند تو صاحب مقام رضایی در نزد حضرت حق، ولی به سائلانت چه کریمانه می بخشی…
و در میان باران فضل و کرامتت، حساب آنان که از باب الجواد (علیه السلام) به آستانت سر می سایند، از همه جداست…
اتفاقا تنها عبادتی که در همه ی ادیان دیده می شود نماز است. شاید تعجب کنید که اولین عبادت حضرت آدم و حوا(علیهماالسلام) بعد از خلق شدن، نماز بود و بعد از آنکه به زمین آمدند باز هم اولین عمل آن ها خواندن نماز بود. حضرت ابراهیم(علیه السلام) به مکه هجرت کرد تا نماز را به پا دارد یا حضرت موسی(علیه السلام) همین که به پیامبری رسید مامور شد که نماز بخواند و پس از بردن بنی اسرائیل به مصر، آن ها را به نماز دعوت کرد و حضرت عیسی(علیه السلام) آن هنگام که در گهواره بود و مادرش مورد تهمت قرار گرفت، لب به سخن گشود و پس از معرفی خود گفت: خداوند به من سفارش کرده تا زنده ام به اقامه ی نماز بپردازم.
در بقیه ی ادیان نیز نماز بوده، ولی ما به همین بسنده می کنیم.
جالب این است که بدانید در کتب دینی یهودیان و مسیحیان این مطالب آمده است، اما اینکه یهودیان یا مسیحیان به این امر مهم اهمیت نمی دهند موضوعی دیگر است.
البته شکل و کیفیت نماز در بقیه ی ادیان با نمازی که در اسلام وجود دارد متفاوت است.
پیامبر نازنین اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم)فرمودند:
تا زمانی که انسان از نمازهایش محافظت می کند، شیطان از نزدیک شدن به او ترس و وحشت دارد، اما وقتی که انسان نمازهایش را ضایع کرد، شیطان بر او جرات و تسلط پیدا می کند و او را در گناهان بزرگ می اندازد.(بحارالانوار، ج79، ص202)
هر دو دستش قطع شده بود، خون زیادی از بدنش می رفت.
خیلی بی حال روی برانکارد دراز کشیده بود، دکترها با عجله اتاق عمل را آماده می کردند.
در همین حال یک نفر برای شناسایی او آمد و شروع کرد به پرسیدن چند سوال، اما او هنوز چشمانش بسته بود و به سوالات جواب نمی داد.
بعد از مدتی چشمانش را باز کرد و به آرامی گفت:
ببخشید که جواب شما را ندادم چون فکر میکردم اگر به اتاق عمل بروم و عمل جراحی طول بکشد، نمازم قضا می شود، به همین دلیل نمازم را با همان حال روی برانکارد خواندم و نتوانستم جواب شما را بدهم.
از طرف پرسیدند: از بین نمازها کدام نماز را بیشتر دوست داری؟
گفت: نماز میت را.
گفتند: چطور؟!
گفت: چون وضو نمی خواهد، کفش ها را لازم نیست در بیاوریم، اگرچیزی هم نخوانیم موردی ندارد، رکوع و سجده ندارد، تازه یک رکعت هم بیشتر نیست و زود هم تمام می شود، مهم تر اینکه بعدش هم غذا می دهند….
* آیا می دانید هر نماز، مقداری نور به شما شارژ می کند که این نور با هیچ چیز دیگر، قابل جبران نیست؟
*شما برای به دست آوردن این نور و حفظش چه تلاشی می کنید؟
*اگر کسی برای قضا شدن نمازش ناراحت شود نشانه ی چیست؟
*به نظر شما چرا خداوند جایگزینی برای نماز قرار نداده است؟
* آیا می دانید اولین چیزی که در روز قیامت از آن سوال می شود نماز است و اگر نماز پذیرفته شود انسان بهشتی می شود؟
دید انسان ها متفاوت است، بعضی افق دیدشان به وسعت ابدیت است، اما برخی فقط جلوی پای خودشان را می بینند.
یک بچه اگر طلایی را از دست بدهد و به جای آن پفکی به دست آورد حوشحال است، اما یک انسان عاقل و رشید هرگز اینگونه نیست ….
نماز مانند لیمو شیرین است
هر چه از اول وقت دورتر شود، تلخ تر می شود
هرکه عادت به تاخیر نماز کرده خود را برای تاخیر در امور زندگی آماده کند
تاخیر در ازدواج، تاخیر در اشتغال، تاخیر در تولد اولاد، تاخیر در سلامتی .
هر قدر که امور نمازت منظم باشد، امور زندگی هم تنظیم خواهد شد ….
به نقل از آیت الله العظمی محمد تقی بهجت(رحمه الله علیه)
دور هم جمع شده بودند، هر کدام نظری می دادند و روی آن پافشاری می کردند.
یکی از میان جمع بلند شد و گفت: به هر حال حرف های خوبی می زند، اخلاقش هم مورد پسند اهل مکه قرار گرفته است و همه دوستش دارند. من نظرم این است که به دین او ایمان بیاوریم.
بلافاصله مردی با شنیدن این صحبت به شدت عصبانی شد و از جا بر خواست، صورتش بر افروخته شده بود ، کاردش می زدی خونش در نمی آمد، با صدای بلند گفت: پس بت هایمان را چه کنیم؟
با این صحبت، چند نفر هم به نشانه تایید سری تکان دادند.
پیر مردی قد خمیده با صدای خش دار گفت: من که نمی توانم بت بزرگ را بشکنم. شخص دیگری گفت: پس رفتار دیروزمان را با محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) و یارانش چه کنیم؟ یادتان نیست که با آن ها چه کارها که نکردیم؟ چه آزار و اذیت و چه نسبت هایی که ندادیم؟یعنی از رفتار ما چشم پوشی می کند؟ من که خجالت می کشم نزد او بیایم.
هنوز حرفش تمام نشده بودکه جوانی از وسط جمعیت با صدایی بلند گفت: این جور که من شنیده ام، محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) خیلی اهل عفو و گذشت است، پس نگران گذشته نباشید، بیاید باهم پیش او برویم و ایمان بیاوریم، برای قوم و قبیله مان نیز بهتر است چون همه به او متمایل شده اند.
حرف های زیادی بینشان رد و بدل شد، کسانی که خیلی مخالف بودند،آرام آرام داشتندصحبت های دیگران را قبول می کردند، تا اینکه بلاخره تصمیم گرفتند نزد پیامبر بروند.
چند نفر دور پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) حلقه زده بودند، پیامبر با مهربانی و رویی باز آن ها را تحویل گرفت.
نماینده شان لب به سخن گشود و گفت: ما میخواهیم مسلمان شویم ولی شرط هایی داریم.
یکی اینکه بت بزرگمان را به دست خودمان نشکنیم، دوم اینکه تا یک سال مهلت داشته باشیم نماز نخوانیم.
بقیه افراد هم با تکان دادن سر، حرف او را تاییدکردند و از طرفی گمان می کردند پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) به خاطر بالا رفتن تعداد مسلمان ها هم که شده، شرط های آن ها را قبول می کند ولی پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)فرمودند: خیر در دینی که نماز در آن نیست پیدا نمی شود. به همدیگر نگاهی کردند و رفتند….
اگر لباس انسان از نظر شرعی پاک باشد ولی نظیف و تمیز نباشد، نماز در آن لباس قابل قبول نیست، گرچه رفع تکلیف می کند، یعنی کثیفی لباس به نوعی مانع قبولی و عروج نماز است و لذا در نماز علاوه بر طهارت، نظافت و تمیزی بدن و لباس و محل برپایی نماز مورد توجه است.
در روایات می خوانیم که امام حسن(علیه السلام) بهترین لباسش را برای نمازش می پوشید و در دیگر روایات بر اموری همچون شانه زدن، لباس سفید پوشیدن، به همراه داشتن زینت، مسواک کردن و معطر بودن و آراستگی سفارش شده است.
در تاریخ آمده است که محل سجده ی امام صادق(علیه السلام) از بوی عطر ایشان شناخته می شد و از آن حضرت روایت شده است که بوی خوش پاداش نماز را بیش از 70برابر می کند.
در شرایطی که آب در دسترس نیست و یا برای سلامتی انسان ضرر دارد، باید با خاک تیمم کنیم. خاک نیز از جمله مطهرات است و موجب طهارت جسم و روح انسان می شود. علاوه بر آن، در هر نماز باید بر زمین و خاک پاک سجده کنیم.
امام علی(علیه السلام) در حدیثی می فرمایند: تاویل سجده اول آن است که از خاک بوده ایم و سربرداشتن از آن یعنی از همین خاک بیرون آمده ایم و سجده ی دوم رمز آن است که با مرگ وارد خاک می شویم و سر برداشتن از سجده ی دوم رمز آن است که در قیامت از همان خاک بیرون می آییم.(بحر، ج81، ص253).
پیوند نماز با آب بر کسی پوشیده نیست زیرا طهارت بدن و لباس و غسل و وضو در شرایط عادی، شرط صحت نماز است. آب مظهر حیات و پاکی است و وضو گرفتن قبل از هر نمازنیز تاکیدی بر حیات معنوی و پاکی او دارد.
طلوع و غروب و دلوک(اسراء، 78) خورشید یک نوع زمان بندی طبیعی، همگانی و همه جایی برای اقامه نماز است. اولین فرصت برای نماز صبح، فجر و آخرین فرصت آن، طلوع شمس و اولین فرصت نماز ظهر، دلوک شمس و آخرین فرصت برای نماز عصر نیز غروب خورشید است.
(دلوک) هنگامی است که خورشید از وسط آسمان رو به مغرب میل می کند که زوال نامیده می شود و وقت نماز ظهر و عصر است. آیه(غسق اللیل) بیانگر وقت نماز مغرب و عشاست که تاریکی، فرا می گیرد.
نماز، تنها مخصوص زمینیان نیست. زیرا قرآن کریم در آیات بسیاری از سجده و تسبیح و قنوت فرشتگان در اوج آسمان ها، حضرت یونس(علیه السلام) در عمق دریا، حضرت نوح(علیه السلام) در روی آب، حضرت ابراهیم(علیه السلام) در بیابان های بی آب و گیاه مکه و انبیای الهی در مناطق مختلف سخن به میان آورده است.
از طرفی وجوب نماز در خانه، مسجد، مسافرت، کشتی، هواپیما، فرودگاه و بنادر و حتی هنگام غرق شدن در آب، نشانه ی آن است که نماز باهمه ی زمین ها و مناطق و جغرافیا گره خورده و اختصاص به مکان یا منطقه خاصی ندارد.
نماز وخصوص اسلام نیست زیرا به گفته ی قرآن قبل از اسلام، حضرت عیسی(علیه السلام) نیز مأمور به نماز بود. قرآن از زبان او می فرماید:(و أوصانی بالصلاه)(مریم، 31) یعنی خدا مرا به نماز سفارش کرد. چنانکه قبل از اوحضرت عیسی(علیه السلام) و قبل از او حضرت شعیب(علیه السلام) و قبل از او نیز حضرت ابراهیم(علیه السلام) مأمور به اقامه نماز بودند.
با این حساب نماز هم با تاریخ گذشته پیوند دارد و هم با تاریخ آینده یعنی زمانی که امام زمان(ارواحنا له الفداء) ظاهر شود، حضرت عیسی (علیه السلام ) از آسمان به زمین آمده و پشت سر ایشان نماز می خوانند. از این رو بر هریک از مسلمانان واجب است که نماز را به نسل بعد از خود که تاریخ سازان آینده هستند، آموزش دهند.
نماز، نشانه ی صداقت است؛ کسی که دیگری را دوست دارد، سخن گفتن با او راهم دوست دارد. آن ها که با زبان مدعی خداخواهی و خدادوستی اند، ولی نماز نمی خوانند، در ادعای خود صداقت ندارند.
نماز، ملاک و میزان تعهدی است که انسان در اظهارات خود دارد. به همین دلیل نماز منافق، عاشقانه نبوده و همچون سایر اعمالش همراه با صداقت نیست.
نماز عبادتی است که بر انبیای پیشین نیز واجب بوده است. در روایات نماز به نور، برهان، چراغ، منهاج انبیاء، عمود دین، قیم دین، رأس الامر، اصل اسلام، پرچم ایمان، سیمای دین، بهترین اعمال، بهترین وسیله توسل، نورچشم پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)، اول واجب دین برای اسلام، اول چیزی که در قیامت مورد محاسبه قرار میگیرد و … که تمامی این تعبیرات متن روایت ائمه اطهار میباشد.
و در روایات میخوانیم که پیامبراکرم فرمودند: کسی که نمازش را ترک کند، خداوند عملش را حبط میکند. امام صادق(علیه السلام)در ذیل آیه(فقدحبط)فرمودند: از مصادیق آیه آن است که انسان بدون بیماری و اشتغال نماز را رها کند.(کافی، ج 2، ص384).
در روایات بسیار دیگر از منابع شیعه و اهل سنت می خوانیم: کسی که نماز را عمدا ترک کنداز مکتب اسلام خارج است.«من ترک الصلاه متعمدا فقدبرئ من ذمه الله و ذمه رسول الله»(کافی، ج2، ص285).
از نظر آمار احادیپ شیعه و سنی، هیچ یک از موضوعات و واجبات دین به اندازه نماز روایت و حدیث ندارد.
نمازیادگار یار است در میان دوستارانش، هم چون عکس دوستی شفیق، که در ایام جدایی بنگرند تا داغ هجر اندکی کاسته شود ….